fredag, augusti 19, 2005

Guilt by association

Enligt BBC i dag har en man i Hamburg dömts till 7 års fängelse för att ha umgåtts med egyptiern Muhammed Atta, den antagna ledaren för 11/9 terroristerna, för att ha bevittnat dennes testamente och för att ha innehaft en fullmakt att ta ut pengar från ett bankkonto.

Han har dock enligt samstämmiga uppgifter inte vetat om Attas flygplaner...

Personen blev tidigare dömd i lägre instans till 15 års fängelse för samma sak, men den domen underkändes av Tysklands Högsta Domstol.

Skillnaden denna gången skall bestå i (selektiva) uppgifter från förhör med personer i amerikanskt förvar. Domstolens ordförande beklagar dock att den inte själv fått förhöra uppgiftslämnarna och inte heller fått se hela materialet.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/4164780.stm

I den Kalla krigets och Atombombs-hotets värld där jag växte upp, var medlemsskap, eller att känna någon, eller att känna till någon, inte straffbart.

Jag vill erinra om Wilhelm Tells faders ord i sista akten av Friedrich von Schillers Wilhelm Tell:

Min son, om vi far fram som tyranner - är vi då inte själva tyranner?

5 kommentarer:

Anonym sa...

I ett öppet brev till PJ Anders Linder på SvD har jag avkodat några av nutidens kodord. I den ideologiska kampen mot det onda Islam så är naturligtvis alla medel tillåtna för oss, de goda. Massmord, terror, lögn, krig, tortyr, hatpropaganda o s v. Inga medel eller metoder får sparas om vi, de goda, ska kunna besegra de andra, de onda. Och de onda är de som genom att förbruka en del av världens resurser hotar vår levnadsstandard, samt de babblande så kallade "intellektuella" i väst som är en fara för oss alla genom att med sina cynismer splittra vår gemensamma front mot de onda undermänniskorna från Islam som hotar vårt sätt att leva, "vår demokrati" - dessa babblande så kallade "intellektuella" är därigenom andligt sett terrorist-medlöpare.

Ett par av koderna är således:
* "vår demokrati" är numera kod för "vår levnadsstandard"
* "terrorism" är numera kod för "verkligt demokratiskt arbete"
(Detta innebär givetvis inte att terrorism är demokrati, utan det innebär att även demokrati kallas terrorism!)

Se vidare diskussion på http://life.lege.net/viewtopic.php?p=110#110 och gärna även på http://blog.lege.net/.

Eftersom vi uppenbarligen är goda så är det givetvis de andra som är onda - det är väl självklart, eller hur?

Göran Koch-Swahne sa...

Vi och dom är tidens lösen.

Och särskilt intressant är att "man" numera (inspirerad av Pinochets sydamerikanska 70-tal?) har återupplivat Inkvisitionens definition av tortyr:

Allt är OK så länge inte personen dör...

Anonym sa...

Men det är väl OK det också?! Som jag skrev i mitt eget forum (klicka på denna text), så har ju min gamle tros-frände (inte längre, jag har avsvurit mig den villo-läran) Mormonen (Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga) Jay Bybee, när han var assistent till USA:s dåvarande justitieminister (jag slår vad om att alla justitieministrar är onda?) Alberto Gonzales, skrivit det ökända tortyr-memot som juridiskt för USA "rättfärdigar" tortyr och mord på de andra, de onda.

Läs gärna mer på http://life.lege.net/viewtopic.php?p=26#26, där jag berättar mer om Mormonkyrkan - The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints - och den absoluta världsliga makten... Jag har kommit fram till att vad de dyrkar är Makt och Auktoritet. Och just nu är det som att Bush är Gud.... Iallafall om man ser till majoriteten av de amerikanska medlemmarna.

Som jag skriver, Teokrati: när religiösa fanatiker sköter regeringen som om Gud hade dött och lämnat dem vid rodret. ;)

Förresten ska jag ringa upp dig nu. Jag ringde förut, men du var inte hemma.

Anonym sa...

Mönstret för vad oliktänkarna har att göra skriver jag om i dag. Det var Mark Twain som för över 100 år sedan gav det. Se artikel och teckningar på http://life.lege.net/viewtopic.php?p=113#113.

Göran Koch-Swahne sa...

Ja, Mark Twain var en hjälte.