måndag, december 12, 2005

För-moderna och moderna definitioner

När jag ändå håller på och rapporterar från det stora landet i väster, kan jag lika gärna nämna en intressant artikel i Washington Post i fredags, om handikappande fördomsfullhet - och om för-domsfullhet i sig själv kanske rentav skall ses som ett psykiskt till-stånd/syndrom/sjukdom.
Vilket ju vore helt i enlighet med 1900-talets modernitet, som till skillnad från tidigare skeden i historien, definierar medicinskt.
Heliga dårar har alltid funnits, men moderniteten ser dem mer som dårar än som heliga, och deras vishet och helighet som mentala och emotionella tillstånd.
Den kosmiskt spekulerande Gnosticismen med sin mythopoësis har blivit schizofreni - och logiskt vore då att definiera den hierar-kiska Filosofin och dess absoluta Sannings- och Underkastelse-krav, som borderline...
Läs och begrunda!

4 kommentarer:

Göran Koch-Swahne sa...

Problemet är ju att han har problem. Att livet inte fungerar för honom.

Det handlar ju inte om anledningen/förevändningen, utan om något djupare.

Vad som helst duger att peka på...

Göran Koch-Swahne sa...

Jag hörde en gång Helen Lööv i ett föredrag berätta att nazisterna har en egen hemtjänst, som sköter saker för stackare som inte kan gå ut själva (tänk om dom möter nån!), inte åka buss (nån kan ha suttit på sätet...) och naturligtvis inte kan anlita den kommunala hemtjänsten...

Så nog är det handikappande alltid.

Göran Koch-Swahne sa...

Det där med konspiration låter inte riktigt bra - kanske Du skulle tala med någon mellan 4 ögon.

Men i övrigt så skriver jag ju inte om psykiatriska definitioner i allmänhet (det finns en hel del av det - mycket oanvändbart - inom religionspsykololgin) utan egentligen mest om attitydproblematikerna; påståendet att besitta en absolut Sanning och kravet på underkastelse under detta påstående.

I går kväll var jag på ett seminarium om religion och politik. Det blev mest religion (sedd som ett enhetligt system ;=) och "vetande" - alltså ett slags snabbrepris på Hedenius. Fel fråga, enlig mig - inte fel svar...

Och där var en mobbare.

En fullständigt förfärlig typ som just uppvisade dessa karakteristika på ett politikervis, dvs han flummade när det blev känsligt ;=)

Han vägrade t.ex. svara om Intelligent Design... sa bara att ALLA "vetenskapliga teorier" skulle undervisas i skolan.

Jag tror alla begrep.

Och sen var han nedlåtande mot alla och svängde sig med retoriska begrepp och finter.

Fasansfullt, men intressant att studera. Repris på skolgård.

Och jag ser mer och mer av detta i olika "kristna" sammanhang. Och jag ser det som att dom använder Kyrka och Kristendom som fasad, som kuliss.

Som ett sätt att säga:

Men titta! jag är ju kristen - då kan jag ju inte vara ond!

(så det är m i n konspiration ;=)

Göran Koch-Swahne sa...

Länken var kul!